الهام نیک پور؛ مهدی همایون فر؛ امیر دانشور
چکیده
هدف تحقیق حاضر، بررسی تحلیلی سیستمهای مدیریت دوره در نظام آموزش الکترونیک میباشد. روششناسی مورد استفاده در این مقاله از نظر مبانی فلسفی دارای پارادایم اثباتگرایی، براساس نوع تحقیق؛ کاربردی، براساس رویکرد اصلی تحقیق؛ استقرایی و بر اساس روش؛ آمیخته (کیفی- کمی) است. جامعه آماری، شامل متخصصان فناوری اطلاعات است که با سیستمهای ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، بررسی تحلیلی سیستمهای مدیریت دوره در نظام آموزش الکترونیک میباشد. روششناسی مورد استفاده در این مقاله از نظر مبانی فلسفی دارای پارادایم اثباتگرایی، براساس نوع تحقیق؛ کاربردی، براساس رویکرد اصلی تحقیق؛ استقرایی و بر اساس روش؛ آمیخته (کیفی- کمی) است. جامعه آماری، شامل متخصصان فناوری اطلاعات است که با سیستمهای مدیریت دوره در نظام مدیریت یادگیری آشنایی دارند و زمینه تحصیلی آنها مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات است. در این مقاله از روش نمونهگیری هدفمند برای انتخاب عناصر نمونه استفاده شده است. روش نمونه گیری بکار رفته از نوع گلوله برفی میباشد که تا دستیابی به اشباع ادامه یافته است. بنابراین، خبرگان مورد مطالعه در این مقاله شامل 15 نفر میباشند. پس از شناسایی شاخصهای ارزیابی سیستمهای مدیریت دوره، با پیادهسازی روش دلفی فازی، 10 شاخص مقیاسپذیری، انطباقپذیری، دسترسی، اجرا، قابلیت انعطاف، کارایی، تعامل کاربران، حریم خصوصی/امنیت، دقت و فرایندهای یادگیری به ترتیب به عنوان شاخصهای نهایی ارزیابی انتخاب شدند که در مرحله بعد اهمیت آنها بر اساس روش سوآورا مشخص گردید. سپس این شاخصها مبنای ارزیابی سیستمهای مدیریت دوره مناسب (برای بکارگیری در مقیاس گسترده) قرار گرفتند. بر اساس نتایج، Moodle، OpenEdx و Blackboard به ترتیب به عنوان مناسبترین سیستمهای مدیریت دوره در نظام مدیریت یادگیری انتخاب شدند.